ارائه مطالب آموزشي ، مهارتي و سوالات مقطع ابتدايي
آموزش ابتدایی 2
 
 
سه شنبه 20 آبان 1393برچسب:, :: 5:17 ::  نويسنده : گیتی محمد بیگلو

س برخوردارند.نتایج مطالعات محققان دانشگاه کویینز نشان می‌دهد، کلاس‌های درسی که با خنده، شادی و بازی همراه هستند، از بازدهی بیشتری نسبت به سایر کلاس‌های درس برخوردارند.



ادامه مطلب ...


دوستی:

دوستی رسم خوش و آیین ماست

                                                 مهربانی پیشه ی دیرین ماست

دوستی خورشید قلب آدمی است

                                                دوست بودن عادت شیرین ماست

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ویژگیهای یک دوست خوب:

یک دوست صمیمی دائم کنار من بود

                                                آن مهربان همیشه همراه و یار من بود

باهم همیشه یکدل،بامهر و باصداقت

                                               مـــــن راز دار او و او راز دار مـــن بـــــود

از مهر و از وفایش همواره شادمانم

                                              من بی قرار او و او بـــی قـــرار من بـــود

 



ادامه مطلب ...


هفت راه آسان برای "نه" گفتن

به سختی “نه” می گویید؟ شما هم مانند بسیاری از مردم، همیشه می کوشید تا نسبت به دیگران و به هزینه ی خودتان خوب باشید؟


خیلی ها هستند زمانیکه درخواست کمکی از آنها می شود، می خواهند همراهی کنند حتی اگر کارهای مهمتری برای انجام دادن داشته باشند.

چرا “نه” گفتن برایمان سخت است؟

برای اینکه “نه” گفتن را بیاموزیم بایستی در ابتدا متوجه شویم که چه چیزی ما را در برابر آن مقاوم می کند. در زیر دلایل معمولی که باعث سخت شدن “نه” گفتن برای ما می شود را خواهید دید.

۱- می خواهید کمک کنید. شما یک جورهایی قلب مهربانی دارید. نمی خواهید که طرف را اصطلاحا “دک کنید” بلکه می خواهید تا آنجایی که امکان دارد کمک کنید حتی اگر آن کار باعث هدر رفتن وقت تان شود.

۲- از گستاخ شدن هراسانید. خیلی ها اینطور فکر می کنند که “نه” گفتن به نوعی گستاخی است. این نوع تفکر مخصوصا در فرهنگ آسیا مرسوم است، جایی که “حفظ منزلت و شان” اهمیت دارد.

 



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 19 مرداد 1391برچسب:, :: 4:3 ::  نويسنده : گیتی محمد بیگلو

ساختار ریاضی ششم ابتدایی :

دارای 8 فصل می باشد ، هر فصل هم دارای 20 صفحه است. کل کتاب 160 صفحه می باشد.

هر فصل در 3 هفته ی آموزشی تدریس و ارائه  می شود .

 

ساختار کتاب ریاضی ششم ابتدایی: تصویر موضوعی 1 صفحه - درس اول 4 صفحه - درس دوم 4 صفحه - حل مسأله 2 صفحه - درس سوم 4 صفحه - درس چهارم 4 صفحه - مرور فصل 1 صفحه 

 

عناوین فصل ها

فصل اول : کسر متعارفی- فصل دوم : عددهای اعشاری- فصل سوم :اندازه گیری طول و زاویه - فصل چهارم : عددهای تقریبی - فصل پنجم: نسبت و تناسب و درصد -  فصل ششم : آمار و احتمال -  فصل هفتم : مقایسه واندازهگیری سطح -  فصل هشتم :  مختصات و عددهای صحیح

هر درس شامل فعالیت ، کار در کلاس ، فعالیت ، کار در کلاس و تمرین می باشد . ( تمرینات برای منزل است. )



ادامه مطلب ...


سه شنبه 13 تير 1391برچسب:, :: 15:2 ::  نويسنده : گیتی محمد بیگلو

الف) هدف ها :

 

1- الف) هدف کلی

هدف کلی را می توان از عنوان درس الهام گرفت.

برای مثال،در درس علوم تجربی، عنوان درس تغییرات مواد است. پس هدف کلی این درس عبارتست از: آشنایی فراگیران با تغییرات مواد

یا فراگیران با انواع تغییرات آشنا می شوند

هدف کلی را می توان به صورت جمله یا (دارای فعل) و یا بصورت عبارت نوشت.

هدف کلی، برحسب فعل های غیر رفـتـاری نوشتـه شـود. مانند: آشنامی شوند - پی می برند

می فهمند و ...

هدف کلی در قالب یکی دو جمله نوشته شود.بستگی به این که از چند حیطه استفاده گردد.



ادامه مطلب ...


يكي از مهم‌ترين مسائلي كه هنوز بسياري از معلمان پايه دوم ابتدايي نگران تدريس آن هستند ، آموزش مفهوم حجم و جرم در درس علوم است . بيشتر آموزگاران تصور مي‌كنند كه در پايان اين درس ، دانش‌آموزان بايد بتوانند كلمات جرم و حجم را در زندگي روزمره به خوبي به كار ببرند و مفاهيم آن كلمات را هم دقيقاً بدانند و تعاريف آن‌ها را بيان كنند . اما نظر مؤلفان محترم اين موضوع درسي اين است كه اگر دانش‌آموز بتواند از كلمات (( حجم و جرم )) به معناي دقيق آن استفاده كند ، مطلوب است . ولي اهداف اصلي از تدريس اين مبحث دقيق در پايه دوم ، آموزش اين مفهوم است كه دانش‌آموز درك كند هر ماده‌اي در هر يك از سه حالت كه باشد ، جايي به خود اختصاص مي‌دهد ( حجم دارد ) و در عين حال جرم هم دارد . البته دانش‌آموزان اين مطالب را پس از انجام دادن آزمايش‌ها در مي‌يابد و هدف آن است كه در پايان درس ، از مطالب جرم وحجم به صورت كاربردي استفاده كند . مثلاً بتواند حدس بزند كه در يك جعبه مقوايي كوچك ، چند قوطي كبريت جا مي‌گيرد يا مثلاً پيش‌بيني كند كه يك جعبه مقوايي كوچك ، تحمل سنگيني چه مقدار سنگ ريزه را دارد يا بتواند قطعه سنگي پيدا كند كه سنگيني ( جرم ) آن با سنگيني (‌جرم ) يك توپ بزرگ يا چيزي مشابه آن ، يكسان باشد و . . .



ادامه مطلب ...


 

 ارزشیابی مستمر وسازنده را چگونه شروع کنیم؟

ارزشیابی مستمر یا سازنده، بخشی از فرایند آموزش تلقی می شود به این معنا که ارزشیابی درجریان

آموزش جاری است ومعلم به طور مستمر با آن در گیر است به عبارت دیگر ارزشیابی مستمر در طراحی

برنامه درسی معلم جای خاصی دارد ،یعنی معلم از نتایج مستمر در تعیین گام بعدی خود در آموزش

استفاده کند.

 

 



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 24 شهريور 1390برچسب:احاطه کامل ,درس,امتحان,, :: 11:11 ::  نويسنده : گیتی محمد بیگلو

http://www.orvah.com/

1- احاطه کامل معلم به موضوع درس خودمهم ترین عامل موفقیت معلم این که به تمامی جوانب موضوع مورد تدریس خود بطور کامل مسلط ودر درس خود صاحب نظر باشد .در صورتی که معلم این شرط اساسی را دارا باشد  میتوان امیدواربود که تمامی نقا ئص  دیگررا برطرف نماید و یک معلم نمونه گردد . اما در صورت فقدان یا نقصان این شرط اساسی به هیچ وجه نمی توان کار تعلیم را به سطح مطلوبی رسانید.لازم به تذکر است که مطالعه کتابها  ومجلات ومطالب مختلف مربوط به درس وکمک گرفتن از معلمین با تجربه ای که همان درس را قبلاتدریس کرده اند می تواند در این زمینه بسیار موثر باشد.



 



ادامه مطلب ...


شنبه 12 شهريور 1390برچسب:, :: 9:18 ::  نويسنده : گیتی محمد بیگلو

آموزگار: آ        دانش آموز : د

 

روش تدریس : داستان گویی

 

آ: بچه های گل. امروز می خواهم با یک چیز جالب از شما پذیرایی کنم.

د: خانم چه چیزی می خواهید بدهید؟



ادامه مطلب ...


شنبه 12 شهريور 1390برچسب:باز خورد توصیفی,, :: 9:5 ::  نويسنده : گیتی محمد بیگلو

تعریف بازخورد توصیفی :

ارائه هرگونه اطلاعات از نتایج و روند فعالیتهای یادگیری است که دانش آموز دریافت می کند .

مؤلفه های یک بازخورد مناسب :

۱

- توصیف وضع موجود

 

 

بیان نقاط قوت

 

 

۲-بیان نقاط ضعف به صورت مثبت

 

(به صورت تهدید آمیز و تحقیرآمیز نباشد)

( رهنمود با توجه به اشکالات باشد )....

 



ادامه مطلب ...


شنبه 12 شهريور 1390برچسب:بازی آموزشی,هم آغاز ,هم پایان, :: 8:54 ::  نويسنده : گیتی محمد بیگلو

نام بازی : بگرد و پیدا کن

اهداف آموزشی : شناخت و آموزش حروف ، تمرین مهارت گوش دادن و تشخیص کلمات هم آغاز و هم پایان

سن بازی کنان : دانش آموزان کلاس اول

محوطه بازی : کلاس درس و یا فضای محدوده ی حیاط مدرسه 




ادامه مطلب ...


1- هدف انتقال معلومات نیست ؛بلکه استفاده از  رویکردهای اکتشافی ؛همیاری ؛حل مساله وفعالیت هایی مانند :فعالیت های مشاهده ای ؛گردش علمی و... برای فراهم نمودن زمینه  تولید دانش توسط فراگیران هدف اصلی تدریس خواهد بود.

٢- نو ع مواد آموزشی مورد استفاده ؛ به گونه ای است که فراگیران بتوانند با آنها به دست ورزی پرداخته ویا از آنها برای برقراری تعامل با محیط بهره گیرند.

٣- در این تدریس ؛کنترل ونظارت بر فرایند یادگیری به دانش آموز سپرده می شود. در واقع یادگیرندگان با راهنمایی معلم ؛فرصت کشف فعال ؛کاوشگری ؛بحث وگفت و گو ؛ارزیابی نقطه  نظرات واستدلال وتبادل عقیده پیدا می کنند.

۴- یادگیری مشا رکتی وجمعی مورد حمایت وتشویق این نوع تدریس قرار دارد.

۵- کلاس های درس ساختن گرا، غالبا  حالتی مانند کارگاه آموزشی دارند.

۶- در تدریس ساختن گرا ؛دانش آموز  از گروه می آموزد وبه گروه یاد می دهد وتعاون وهمکاری را به عنوان یک اصل مسلم در یادگیری می پذیرد.

٧-.....



دو شنبه 7 شهريور 1390برچسب:معلم ساخت گرا, :: 13:35 ::  نويسنده : گیتی محمد بیگلو

- آسان سازی فرایند ساخت دانش است.

 

٢- چون یادگیرنده در مرکز یادگیری قرار دارد ؛معلم نقش راهنما وتسهیل کننده را بازی

 

می کند.

 

٣- به فراگیر اجازه می دهد؛تا دانش را بسازد ونه اینکه دانش از طریق آموزش به او ارائه شود.

 

۴-با آگاهی از نظرات وتجارب قبلی فراگیران ؛،موقعیتهایی(پروژه ؛تهیه ی گزارش ؛کارورزی و...) را طراحی می کند که آنها بتوانند به بازسازی وبسط دانش خود بپردازند.

 

۵- بخش مهمی از نقش معلم در فضای ساختن گرا ؛سوال کردن است.زیرا طرح سوال به عنوان داربست یادگیری ؛مورد استفاده قرار می گیرد.

 

۶- نوع سوالات معلم ؛تحلیل ؛ترکیب وقضاوت توام با ارزیابی را به همراه دارد.سوالاتی مانند:

 

*آیا مطلب تازه ای دیده ای؟

 

* آیا می توانید راه دیگری بیابید؟

 

* چه اتفاقی می افتد اگر.....

 

٧- معلم دانش آموز را در کشف توانایی ها وعلایق یاری می کند؛ چون می داند هیچ

 

 انگیزه ای  قوی تر از علاقه ی عمیق ووادارنده نیست.

 

٨- معلم در این روش تفاوتهای فردی را به عنوان (گنجینه های دانش ) به حساب

 

می آورد؛که می تواند برای غنی سازی وتقویت یادگیری فراگیر مورد استفاده قرار گیرد.

 

٩- از دید معلم ساختن گرا ؛ دانش آموز متفکری است که نظریه پرداز آینده خواهد بود.

١٠-......



سه شنبه 21 تير 1390برچسب:, :: 1:52 ::  نويسنده : گیتی محمد بیگلو

از نظر طبقه بندی، روش ساخت گرایی جزو روش های فعال و اكتشافی است كه بر

تولید، كنترل و تعمیم دانش تأكید می كند.

 

در فرآیند تدریس ساخت گرایی معلم و همه ی امكانات تسهیل كننده هستند و جزو خدمات

آموزشی به حساب می آیند. بنابراین، در این روش، دانش آموز نقش اساسی را ایفا می كند.

 

 

 



ادامه مطلب ...


 

 فرا شناخت عبارت است از آگاهی فرد بر نظام شناختی خود و كنترل و هدایت آن در ادبیات روان شناسی، شناخت را معمولا˝ مترادف با تفكر می آورند. بنابراین، فراشناخت را می توان آگاهی بر جریان تفكر و كنترل و هدایت آن هم تعریف كرد. جریان شناخت در نظریه روان شناسی شناخت انسان را عبارت می دانند از:




ادامه مطلب ...


 

الگوی تدریس ساخت گرایی دارای چهار مرحله اساسی است. مراحل مورد نظر عبارتند از :کاوش .تشریح .  . گسترش ارزشیابی.
۱-کاوش:منظور از کاوش در نظام ساخت گرایی جستجوی راههایی برای دانش سازی است . یادگیرنده با استفاده از همه حواس خود برای ساخت دانش تلاش می کند .بخشی از دانش سازی در طی فرایند کاوش صورت می گیرد. کاوشگری از طریق همیاری بیشترین سودمندی را در بر دارد. بنابراین توصیه می شود همیاری را در فعالیتهای کاوشگری تشویق کنید و دانش آموزان رابرای طرح سوال وپاسخگویی به سوالهای طرح شده راغب سازید.

 



ادامه مطلب ...


صفحه قبل 1 صفحه بعد

درباره وبلاگ

اين وبلاگ سعي دارد ، اطلاعات مورد نيازآموزشي و مهارت ياد گيري را با بهره گيري از تجربيات چندين ساله آموزشي خود ،و همچنين جمع بندي ازسايرمنابع دراختيار دانش آموزان عزيزو همكاران گرامي قرار دهد.
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان آموزش ابتدایی 2 و آدرس amozeshb.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 153
تعداد نظرات : 37
تعداد آنلاین : 1

شروع کد نظرسنجی! -->city=IRXX0018&border=B01937' type=text/javascript >